torsdag 20 september 2012

Deff med Periodisk fasta & Leangains: Del 1

Vad innebär då detta?

Då det finns ett antal som redan skrivit väldigt bra artiklar om både Periodisk fasta och Leangains så har jag ingen som helst anledning att skriva om det här, bjuder jag på denna eminenta länk som tar upp allt ni behöver veta för att förstå bakgrunden till det ni kommer läsa nedan:

Anledningen till att jag provade detta?

Så länge jag kan minnas har jag alltid haft stora problem med att jag mer eller mindre ALLTID vill stoppa något i munnen. Många kostrådgivare förespråkar ju faktiskt att man ska äta "lite men ofta", men jag tycker detta tänk endast får min hjärna att vilja ha mer, mer och mer.

När jag då läste om att mannen Martin Berkham mer eller mindre åt alla sina dagliga kalorier i på en tallrik varje dag och utöver många psykiska fördelar dessutom hade fått en fysik som väldigt få lyckas uppnå trots årtioende av träning, kunde jag inte annat än bli nyfiken och se vad detta skulle göra med min kropp!

Sagt och gjort läste jag på om Periodisk fast (kommer förkortas med PF) och senare även Leangains (kommer förkortas LG).

Fas 1

I slutet på februari (21:a för att vara exakt) 2011 så påbörjade jag en egen tolkning av PF, som mer eller mindre innebar att jag skippade frukosten och åt en lätt lunch och mellanmål för att sedan äta en rejäl middag efter träningen. Upplägget blev något liknande detta:

E% = energiprocent, alltså andel av mina daglig kalorier jag intar
  • kl 11.00: Lunch, 25E%
  • kl 16.00: Mellanmål, 15E%
  • kl. 17.30-19.00: Träning följt av 30 g vassleprotein
  • kl. 20.00: Middag, ~60E%
Detta utfördes genom att äta väldigt lågt med kolhydrater, i nästan 1 års tid med diverse sidosteg på helger och när annat var i vägen. Var alltså inget slaviskt PF:ande och mitt ätfönster var allt som oftast mer än 8 timmar, som sägs vara riktmärket man bör ha!

Fas 2

Efter en ganska lyckad deff 2011 med PF så fortsatte jag hösten i samma spår, men jag åt mer okontrollerat när det kommer till antalet kalorier. Så när 2012 började så valde jag helt enkelt att skära ner på kalorierna genom att sluta äta mellanmål och bara nöja mig med lunch före träningen.
  • kl 11.00: Lunch, 25E%
  • kl. 17.30-18.30: 30g vassleprotein, Träning, 30 g vassleprotein
  • kl. 19.30: Middag, ~60E%
Minns inte riktigt när, men övergick till att använda mig av eaa/bcaa istället för vassle under våren 2011.

Detta fungera utmärkt, men hittade sedan en mycket intressant artikel om LG som bland annat bygger på att man cyklar makronutrienter (protein, kolhydrater & fett) beroende på om det är träningsdag eller vilodag. Sagt och gjort så fick jag för mig att prova detta!

Fas 3

Inte nog med att jag valde att sluta äta "lowcarb" så har jag nu fasat in längre fastor och tränar alltid "helt" fastande. Jag ÄTER alltså alla mina kalorier EFTER avslutat träningspass. Min träning på vardagar sker normalt efter jobbet, så fastorna då blir längre än på tex lediga dagar/helger, men för att inte krångla till det allt för mycket så ser mitt upplägg ut så här:
  • kl 16.30: 10g BCAA, 20g maltodextrin, 600-800mg koffein
  • 60 min gym/gruppass/löpning eller liknande
  • kl 17.30: 10g BCAA + ev. kolhydrater
  • kl 18.30: 40-60E% 
  • kl. 20.00: 40-60E%
Ibland tränar jag kortare, längre eller på annan tid. Men intar normalt bcaa (aminosyror) och malto (snabba kolhydrater) strax före passet i kombination med koffeintabletter och efter avslutat pass minst 10g bcaa (har passet varit intensivt fyller jag på med snabba kolhydrater) och äter sedan när jag kommer hem. Fastorna brukar bli allt mellan 20-24 timmar.

Min hitills största måltid (kcal-mässigt), under deff!
Om något är oklart så tveka inte att fråga mig, men det mesta går att läsa om i länken längst upp samt leangains-länken som man hittar i den artikeln!

 

I del 2 tänkte jag bygga vidare på detta och pratar mer om vad detta gjort med min kropp och knopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar