onsdag 26 september 2012

(Protein) Ugnspannkaka 1.0 *uppdaterad*

OBS! Det finns nu en ny uppdaterade version på denna pannaka, recept hittar ni här:




Pannkaka av alla dess slag är något jag verkligen älskar, vilket troligen har att göra med att det åts väldigt frekvent under min uppväxt!

Finns väl egentligen lika många recept på detta som det finns kockar, där alla har sin favorit!?

Jag har fattat tycke för varianten där basen är gjord på havregryn och faktiskt inte enbart för att det blir mer proteinrikt, utan smakar faktiskt RIKTIGT gott! Väljer då ibland att göra det som ungspannkaka för att spara lite tid framför spisen, vilket absolut inte resulterar i sämre smak utan rentav bättre (enligt mig).


Ingredienser:
55g Ägg rått (1 normalstort ägg)
197g Äggvita
128g Kvarg 0,1%, ICA
100g Alpro Almond drink
102g Havregryn (~3dl)
8g Hermesetas Lättströ (0,5-1dl?)
1 nypa salt
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 kork vaniljarom

OBS! Jag hade en slatt kvarg (använder normalt Lidl's) och äggvita ståendes, därav den lite udda mängden så ni behöver inte vara petnoga där!
 
  • Blanda det blöta i en bunke.
  • Blanda det torra i en bunke.
  • Blanda tortt & blött till en jämn smet.
 
  • Beroende på val av form, smöra den om behov finnes! Jag använde mig av denna men en 28cm springform skulle nog tex bli ganska lagom.
  • Häll smeten i formen.
  • Stoppa formen strax under mitten i ugnen.
  • Grädda 20 min @ 200 °C. Kontrollera med sticka, lite "kladd" i mitten är nästan att rekommendera!
  • Ätes helst nygräddad, men går bra att återvärma!

Tips 1: Går utmärkt med vanlig mjölk, jag använde Alpro'n pga att jag hade denna hemma!
Tips 2: Om ni ej är "rädda" för fettet så kör med motsvarande vikt i hela ägg (bör bli totalt 4-5st)
Tips 3: Gillar ni en knaprig skorpa kör på grillen på slutet, för som synes fick min väldigt dålig med färg!
Tips 4: Kakao är en höjdare som smaksättare med/utan kanel!


Har ingen aning om vad ni har för favorittillbehör, men jag använde mig av äpple, varma blåbär och lättglass. Dessa tillbehör är exkluderade ur beräkningen nedan!

Totalt:
644 kcal
54g protein
70g kolhydrater
14g fett

Ps. Jag använde <2g smör till att smörja in formen så valde att exkludera detta från beräkningen Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar