onsdag 14 november 2012

100 dagar deff - DONE!

Siffror

Då var det dags att göra ett försök att summera denna deff!

Invägningar, snittvikt/median & teoretiskt kcalunderskott/vecka

120806: 93,8 kg (startvikt, vätskenivå på "topp" minst sagt)
120813: 89,8 kg (V. 32: median/snitt 90,7/90,7 kg & -8500 kcal)
120820: 91,2 kg (V. 33: median/snitt 89,8/89,9 kg & -5300 kcal)
120827: 93,8 kg (V. 34: median/snitt 91,1/90,8 kg & -4000 kcal)
120903: 89,7 kg (V. 35: median/snitt 90,3/90,7 kg & -6900 kcal)
120910: 89,7 kg (V. 36: median/snitt 88,2/88,3 kg & -6700 kcal)
120917: 87,2 kg (V. 37: median/snitt 89,6/88,7 kg & -8400 kcal)
120924: 86,5 kg (V. 38: median/snitt 86,7/86,7 kg & -8500 kcal)
121001: 85,2 kg (V. 39: median/snitt 86,5/86,4 kg & -8300 kcal)
121008: 86,9 kg (V. 40: median/snitt 85,2/85,2 kg & -3000 kcal)
121015: 85,9 kg (V. 41: median/snitt 86,5/86,2 kg & -6000 kcal)
121022: 84,9 kg (V. 42: median/snitt 85,2/85,0 kg & -6400 kcal)
121029: 84,0 kg (V. 43: median/snitt 83,7/83,5 kg & -5000 kcal)
121105: 83,7 kg (V. 44: median/snitt 82,7/82,9 kg & -3500 kcal)
121114: 82,2 kg (V. 45: median/snitt 83,4/83,13 kg & -5100 kcal)
Total viktnedgång: 11,6 kg

Kcalunderskottet har jag räknat ut genom denna "ekvation":
2125* kcal x 1,3 (aktivietsfaktorn) x 7 (dagar) + veckans träning = Min totala förbränning
*Denna siffra är en "höftad" siffra från Harris- & Bennedict ekvationen samt mina kroppsmätningar

Exempel: Uträkning för vecka 39
Veckans förbränning via träning blev cirka 4800 kcal vilket ger min totala förbränning till cirka 24100 kcal med ekvationen ovan. Enligt kostregistreringarna har jag ätit cirka 15800 kcal, vilket ger ett kcalunderskott på (avrundat till) 8300 kcal (15800-24100).


Kommentar:
Trodde faktiskt aldrig att min slutvikt efter 100 dagar skulle stämma så pass bra med det teoretiskt utträknade kcalunderskott jag haft under dessa dagar, för det felar på ynkliga 200gram!

Med andra ord så har jag nu ett väldigt bra underlag för vad mitt troliga kcal ut ligger på om jag fortsätter träna på samma sätt!

Kroppsmått

Tyvärr så har jag inga noterade mått från dag 1, utan får helt enkelt utgå ifrån 2012-09-06's siffror. Måtten ni ser nedan är alltså dagsfärska och det inom () är skillnaden mot 6/9!

Bröst: 103 cm (-1 cm)
Höfter: 96 cm (-3 cm)
Lår: 59 cm (-1 cm)
Midja: 83 cm (-1 cm)
Rumpa: 99 cm (+-0 cm)
Underarm: 31 cm (-1 cm)
Vad: 40 cm (-1 cm)
Överarm: 36 cm (-1 cm)
Vikt: 82,2 kg (-5,3 kg)
BF: 12,3 % (-5,6 %)

Kommentar:
Jag vet att jag hade ett mått runt "tjockismagen"/höfterna på över 100 cm vid början av denna deff, så där har jag nog tappat mest! (1cm per kilogram brukar stämma ganska bra på detta mätområde)

Spekulerat lite i min kroppsfettprocento ch den låg mest troligt en bit över 20% när jag började denna deff och nu är spekulativa siffror nånstans mellan 12-13% ungefär!

Bilder

Det alla väntat på? Nu kan jag verkligen inte posera proffsigt, men har gjort ett försök! Vänster är alltså före och till höger är dagsformen!

OBS! Klicka på dom för att "zooma"!

Dag 1 till 100

Sidan

Baksidan

Framsidan

Benen


Tyvärr har jag inga (vettiga) före-bilder på benen, så ni får använda fantasin!

Kommentar:
När jag påbörjade denna deff så hade jag inbillat mig att jag skulle vara betydligt mer "rippad" på denna vikt än vad jag i dagsläget är, men får trots allt se detta som en lyckad deff och har nu en bra grund att bygga vidare på!

2013-01-20 EDIT *lagt till filmklippet*



Summering


Vikten

Här kan jag inte säga annat än att det gick precis som planerat, mitt kcalunderskott avpeglas nästan exakt med vågens trend!

Kroppen

Hade önskat något bättre defintion lite här och där, men då jag trodde jag skulle landa på under 10% i BF på 80 kg och så nu inte skulle blivit fallet så får jag anse att dagsformen trots allt är mycket bra.

Målet var primärt inte att bli det man så fint kallar deffad, utan att ta bort allt onödigt fett på kroppen och i dagsläget får man väl ändå kalla detta per defintion vältränad?

Oavsett, jag är i min livs form och helnöjd!

Kosten

Jag har ätit enligt periodisk fasta egentligen samtliga 100 dagar, om man bortser från några avstamp då jag blandat in alkohol i kosten.

Värt att notera här är att jag haft ett antal ätardagar (10st för att vara exakt) under denna period, jag har heller aldrig haft något typ av förbud mot godis, pizza & hamburgare utan ätit detta med vad jag skulle kalla måtta? Fokus har varit att när veckan summeras ha ett för mig vettigt kcalunderskott!

Ännu en sak som kan vara värt att notera är att jag sista månaden har haft ett genomsnittligt kcalintag på i runda slängar 2700 kcal/dag och ungefär 210g protein. Så för er som nu är nyfikna på om jag försökt svälta mig eller ej, så nej så är alltså ej fallet!

Träningen

Har jag gjort alldeles för mycket av, för vad som är optimalt under deff. Men har valt att köra på denna taktik för att helt enkelt kunna genomföra en så pass lång deff utan några större problem.

Har försökt hålla mig till 6 träningsdagar och 1 vilodag och fördelningar har sett ut ungefär så här:
  • Styrketräning 3-4 ggr
  • Gruppass (2x25min) 2-3 ggr
  • Löpning (både långdistans och korta intervaller) 0-1 ggr

Slutord

Det jag lärt mig om min kropp under 3,5 år applicerades om möjligt på ett utmärkt vis under dessa 100 dagar och jag har verkligen aldrig mått så här bra under en period av viktminskning. Skulle dock inte rekommendera vem som helst att försöka kopiera mitt upplägg, utan detta är alltså min helt egna variant av deff!

Ikväll firas detta med en bunke Ben & Jerrys. Men hade inte tänkt börja grisbulka, utan har en väldigt noggrann plan hur jag ska lyckas bibehålla formen jag nu uppnått. Tänker alltså inte göra om samma misstag som jag gjort efter samtliga deffar = släppa tyglarna fria och lägga på mig 4-8kg på 1-2 månader!

Steg 1 är att jag börjar ta kreatin och bibehåller mitt kcalintag jag har nu, för att se hur mycket vätska jag kan tänkas binda innan kroppen är mättad på kreatin. Sen stegvis ökning till något som mest troligt kommer bli som bilden nedan!


Har ni några frågor eller funderingar så kommentera gärna, för inte helt omöjligt att jag kan tänkas ha missat något i denna rapport!


Ps. Så fort jag lyckats klippa ihop mitt bildspel på "morgonbilder-framför-spegeln" så kommer denna film att läggas upp här! Ds.

9 kommentarer:

  1. Imponerande är ordet!!

    Det är helt sjukt vilken förvandling! Du är en av anledningarna till varför jag startat Periodisk fasta! Använder mängder av dina tips och recept för min mat, underbart!

    Keep it up Jimmy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dom fina orden, för kul att höra att man kan inspirera så pass mycket!

      Nästan så man bli nyfiken på vem som döljer sig bakom detta "anonym", men gissar det är en kolloit med tanke på PFandet ;)

      I will och hoppas några mina kommande matbilder/recept passar din smak!

      Radera
  2. Tjenare jimmy!
    Grattis mannen, kul att se att det gått så bra för dig!

    Jag har en fråga ang kcal intag, efter varje vecka går man ju ner ( om man har gjort rätt dvs)

    Har du legat på samma kcal underskott hela tiden? med tanke på att om du går ner 1 kilo, så väger du ju mindre dvs i teorin behöver man ta bort mer mat för att gå ner mer.

    Samt kan även lägga till en fråga, nu vet du ju inte hur min kropp funkar men jag ska börja jobba som snickare i dagarna som kommer, vad ska jag då satsa på för aktivitets faktor?

    Jag tränar 4 dagar styrketräning samt 1 dag kondition.

    Man, 183 lång, tror jag väger runt 80 (har ej vägt mig men ska göra det i dagarna) ålder 23

    Men frågan var iaf om jag ska ligga på +/- 0

    Hur bör jag tänka när det gäller aktivitets faktorn dom dagarna jag jobbar + tränar?

    Nu vet jag att du inte är en expert samt att harris ekvationen är bara ett på ett ungefär.
    Men du har ju endel erfarenhet.

    Hoppas du förstod fråga 1, annars får jag omformulera mig.

    mvh

    SvaraRadera
  3. Är det okej om jag drar iväg ett inlägg som svar på dina frågor? (du får gärna kalla dig något annat än anonym)

    Alltså tar "dig" som räkneexempel och ett trolig scenario på hur jag skulle göra om jag med dina stats skulle deffa? + mina tankar om hur jag nu gick tillväga så klart ;)

    Ska försöka fixa till detta ikväll när jag kommer hem från söndagsmiddagen isf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes låter perfekt, vill ändra på träningen har 5 dagars styrka + 1 dags kondition.
      Har haft uppehåll av olika anledningar så blir nog ingen kondition förns mot slutet av deffen.
      Så ta för 5 dagar styrka så lägger jag till kondis sen.
      Mest för att få ett hum hur jag ska räkna när jag har aktivt jobb.

      Haha du gillar oss anonyma? Tänkt bli medlem på kollo så kan slänga iväg ett pm imorgon så får du lite info ;)

      Mvh

      Radera
    2. Då har jag nog alla siffror som krävs!

      Insåg dock att jag tydligen söp bort alla hjärnceller igår och vill ej slafsa ihop ett deffupplägg så ska försöka fixa detta asap = jag borde ha det klart senaste tisdag ;)

      Så håll utkik på bloggen i veckan och jag får väl kalla dig för anonym eller Jon Doe ;)

      Radera
  4. Det är lugnt ingen brådska, haha dricker knappt själv onödiga kalorier :).
    Kollar den varjedag samt axon, träningslära, tränastyrka och några till, dock uppdaterar jag inte hundra gånger utan der blir endra på morgonen till frukosten eller till middagen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har klurat lite och tror jag reviderar min första idé och helt enkelt drar iväg ett inlägg med svar på dina frågor, för inlägget jag skrapade ihop blev lite väl omfattande. Så ska försöka fixa detta så det iaf trillar in på bloggen imorrn!

      Men har jag förstått det rätt som att du mer eller mindre tänkt äta för att varken minska eller öka i vikt och således hoppas kunna lägga på dig LITE muskelmassa? Eller är det deff du är ute efter fast du skriver +-0? :)

      Radera
    2. yeah det är lugnt.
      Yes, ska först lägga mig på balans för att sedan inom 1 månad efter start börja köra deff.

      Bättre att ha gått om tid på sig en tvärt om, målet är rutor till sommaren (oväntat..)
      Nej men hinnar jag innan så blir det satsa på lägre kropps %
      Det krånglia är ju egentligen aktivitestfaktor samt första frågan som jag hade hur man ska ta bort eller rättare sagt hur du gjorde med tanke på att man blir mindre och då är det ju mindre kcal som ska in.

      Blir fan galen, gjort en deff innan men då låg jag på ca 1000 kcal förlite och var skit nojjig över att komma över 1500 kcal -_-'
      Ja, jag har haft snevriden bild på hur man ska göra saker på ett bra sätt.
      Så resultaten kommer ju bli en jävla skillnad denna gång, kosten i sig vet jag hur jag ska lägga upp. =)
      Har gått från vara super rädd för fett och kollisar till att hitta en balans i det.

      Radera