lördag 17 november 2012

Pastagratäng med tacofärs

Jag har startat ett projekt jag kallar göra slut på allt i kyl- & frys innan jag köper nytt, som påbörjades för ett par veckor sen men verkar inte finnas något slut på min gömmor!

Igår åt jag tacos och blev lite smått och gott över, så dagens kylskåpsrensning såg ut såhär...


Ingredienser:
600g tacofärs
120g Ost hårdost fett 28%
160g Majskorn konserv u lag
112g Ägg rått
300g Milda Mat Extra 4%
400g Tomater krossade konserv m lag
230g Champinjoner konserv u lag
232g Eldorado Färskost Light
80g Tomatröra mexikansk salsa kall
160g Ost hårdost fett 10%
1245g Pasta kokt m salt (cirka 450g okokt)
1tsk svartpeppar
1/2tsk vitpeppar
1tsk chili-flakes


Blanda (2st) ägg, färskost, grädde & kryddor till en smet medans du kokar pastan al dente (jag körde 1 min kortare än angiven koktid). OBS! Jag valde att utesluta extra äggvita pga att jag tyckte smeten blev tillräckligt stor ändå!



Ner med allt det övriga förutom osten i en form (hur man gör tacofärs hittar ni på baksidan av tillhörande kryddmix).


Rör runt så det fördelas så jämt det nu bara går!


Häll över smeten från skålen och lägg på valfritt antal jalapenos.


Toppa med riven ost och i mitt fall extra hårdost som jag fick riva manuellt!


Kör den i ugnen cirka 20 min @ 200 °C för att sista 10 min öka tempen och sätta på grill om du vill få fin gratinerad färg på osten (jag körde 10min @ 250 °C med grilleffekt).


Låt svalna och skär upp i lämpliga bitar!

Totalt / 100 gram:
4532 / 146 kcal
334g / 10,8g protein
446g / 14,4g kolhydrater
147g /4,7g fett

Skapelsen vägde in på ganska exakt 3,1 kg, ifall ni nu skulle undra vart jag fått "per 100 gram" ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar