lördag 26 januari 2013

Dagens kost




Idag bjöd på ett försenat födelsedagsfika (fyllde år igår) med tema HCHF? Min hembakta 4-lagers cheesecake innehållandes nästan 7000 kcal och en chokladtårta (nej inte kladdkaka) med drygt 4200 kcal var min fastebrytare och turligt nog så åt jag inte upp allt själv!



Jag provade även att göra Emmy's Chokladbollar, men trots massor med Stevia smakade det förbannat tråkigt. Jag failade dock lite med mängden vätska så dom blev lite torra, men tvivlar starkt på att detta kan vara värt att försöka igen utan då äter jag hellre lite mindre av äkta varan ;)


Sen efter fikat så blev film med min gympartner och medans han åt fika så svalde jag 2 tortillbrödspizzor (XL), följt av ett tortillbröd med philadelphiaost och skinka likt en "tunnbrödsrulle".

Fick även ner 500g keso och 2dl müsli + 3st knäckebröd med färskost.

Ja, idag gick det ingen nöd på mig och min uppskattade siffror säger att jag åt...

Totalt:
4077 kcal
203g protein
395g kolhydrater
178g fett

Men känns som det lika gärna kan vara 3500 eller 5000 och tänker inte fundera mer på det för jag bulkar trots allt! ;) (men tur man bara fyller år en gång om året?)

7 kommentarer:

  1. Godmorgon! jag häpnar över vilka mängder du äter varje dag :-) så jag undrar, hur kan du äta så mkt under så kort tid? du borde väl bli mätt på kanske hälften av det du äter o sen äter resten för att du "måste" komma upp i dagsintaget? får du inte ont i magen? intressant är det o jag är fascinerad över ditt matupplägg, även om jag själv kör strikt lchf o inte pf:-)
    Ha en bra dag!
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morsning!

      Först och främst kul att du vågar ifrågasätta mitt sätt att äta ;)

      Blir tyvärr inget ja- eller nej-svar för nu har jag snart kört PF i 2 år...

      1. Jag började inte med att äta "all" min mat inom ett par timmar
      2. Jag började med PF under en helt åt helvete felaktig utförd deff = man tänker inte på annat än mat och finns inget stopp!
      3. Jag har alltid kunna äta mycket mat (jag blev dock inte fet pga att jag åt ~3000kcal/sittning som nu)
      4. m.m.

      Under deff behöver jag inte ens fundera på det här med hunger vs storlek på magsäcken, utan äter mig rätt så lagom mätt på "detta" sätt att äta (har ju provat en hel del olika varianter).

      Under bulk så händer det att jag blir riktigt mätt, men behöver extremt sällan känna "onej, jag spricker och har fortfarande 1 stor portion mat", men däremot så händer det alltså att jag ligger i paltkoma i soffan (äter jag för mycket fibrer packar magen ihop och sväller upp).

      Det sistnämda händer när jag tar fram min deffskadade hjärna och äter "nyttigt" men i bulk-kcalintag. Händer ju tyvärr att jag äter över 3kg mat en kväll = tror min mage säger stopp vid 2-2,5kg (om jag fick sätta en siffra på det).

      Värt att notera är alltså att jag med lätthet äter en kebabpizza med ett salladsberg och gärna tar mer eller ALLTID äter en double-up-burgare på O'learys (360g kött) som om det vore normalt så jag har alltså flytta tröskeln för vad som för mig är en normal portion men kan samtidigt vissa dagar känna mig nöjd med en helt vanlig portionstorlek lasagne!

      Värt att notera 2: Jag äter LÅNGT ifrån enbart sk "nyttiga" livsmedel och detta "skräp" mättar ganska dåligt och är ju en av anledningen till att jag för 10-15 år sen påbörjade min viktuppgång (nu äter jag ju dock dessa med kunskapen om att det gör mig feta om jag äter dom för mycket/ofta)

      Radera
  2. The real deal är alltid bäst, det vet vi båda :) Dock glad och hedrad över att du testade receptet. På självaste födelsedagen till och med ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja precis!

      Jovars, ibland vill man leva farligt. Anledningen till att jag provade dessa var faktiskt främst för att min farfar är diabetiker och han har gillat både dom sockerfria lussebullarna och saffranbiscottina jag gjort.

      men dessa var inte direkt succé hos nån av gästerna som vågade prova dessa... och jag valde idag mellan att slänga dom eller äta upp dom men jag valde att låta kroppen ta upp näringen så fick slinka ner...

      Ska jag prova något liknande så ska det nog ner lite chokladkasein + mer vätska, då kanske det kan bli lite mer snarlikt det jag letar efter men det testas inte förrän det är diet för nu har jag svängrum för riktiga gosaker ;)

      Radera
    2. Väldigt omtänksamt att ställa sig och baka "specialfika" till en enda av gästerna. Många skulle nog ha satsat på köpes i en sån situation.

      Hehe, det var tappert av dig! Och superbra att inte slänga mat tycker jag :)

      Jag själv tycker att de blev goda förutom lite utebliven sötma, det går ju dock lätt att lösa med lite Stevia.
      Det som var tråkigast var att de blev lite "torra" vilken jag främst beror på avsaknaden av smör. Chokladkasein + vätska är dock en god idé för att råda bot på detta. Då får man ju dessutom lite sötma på köpet också.
      Keso är uppskrivet på veckans shoppinglista så man kanske vevar ihop en ny sats till helg :)

      Radera
    3. Hehe, kanske då man vet att man är en mat- och bakjunkie? Nej men var ju faktiskt även själv nyfiken på hur pass chokladbolls-likt detta smakade!

      Utan stevia hade dom nog inte varit ätbara öht, så adderar du detta lär det bli rätt stor skillnad. Men tror som sagt på att blanda i lite kasein, för kan ge precis den smakupplevelse jag själv önskar...

      Så ska bli kul att se vad du hittar på för spännande, för alltid lika kul att se dina recept! :)

      Radera
    4. Haha, ja det verkar som ett säkert tecken ;)

      Faktum är att jag var tvungen att panikhandla äggvitor idag vilket givetvis råkade sluta med att jag fick med mig en hel del annat hem... bland annat keso och även sånt därnt Cankao. Blir att veva chokladbollar redan ikväll :)

      Radera