onsdag 30 januari 2013

Utmana sig själv?

Att jag gillar att kolla vart gränserna går på alla möjliga områden, alltså inte bara träningsmässiga utmaningar, är nog både på gott och ont i vissa fall!?


Men något jag vet många i det numera ganska hälso-tänkande samhälle lider av är rädlsan för att äta ditten och datten...

Personligen var jag helt övertygad om att kolhydrater gjorde mig fet, men när jag för två år sen började lära mig lite mer om näringslära så insåg jag rätt snart att det inte var ett monster i kolhydratkällorna som så fort jag stoppade dom i mig hoppad in och blåste upp fettcellerna.


Det kan låta sjukt för vissa, men jag tror många vet vad jag pratar om?

I höstas när jag minutiöst hade planerat min sk deff, hade jag satt upp ett antal spelregler och den viktigaste var att inte ha några förbud på livsmedel och således kunna äta precis vad jag ville (men så klart inte 1kg godis varje dag). Resultatet av detta blev att jag inte fastnade i soffan med 500g lösgodis varje lördag som jag innan gjort varje gång jag försökt banta eller vad jag nu ska kalla dom tidigare misslyckanden?

Något jag däremot väntade länge med att integrerar i min kost var något som troligen är mitt största monster all-time och det är det där man kan köpa allt från fryst, nybakt till uppskuret i skivor...


japp, jag pratar om det underbara brödet som man kan äta till frukost, lunch, middag, mellanmål och ja rentav som fyllekäk om det krisar riktigt mycket!

Anledningen till min skräck för detta?


När jag var barn (vi pratar 90-talet) så skaffade min käre far oss en mikro och vill inte ens fantisiera om hur många mikromackor med skogaholm eller jättefranska med smör och ost jag åt periodvis. Ja, denna kost var ju inte direkt bra och detta eskalerade ju äldre jag blev med mer ost, mer smör och fler mackor!

Bra recept på övervikt?


Att jag inte blev sjukligt överviktig tidigare är nästan ett mirakel, men antar jag var lite aktivare då vi bodde ute på landet så hann väl inte överäta lika mycket på den tiden som sen när jag blev datornörd på heltid och stadsbo och onödigt bekväm!?

Vart vill jag då komma med detta inlägg?


I höstas bestämde jag mig för att nu jävlar ska jag börja äta bröd igen (min syster har vid flertalet tillfällen påpekat att min syn på kost ej är sund då jag inte "ätit som normalt folk") och är man skapt som mig kan man inte göra det på liten skala utan....

Jag bestämde mig för att basera dagens kost på mackor så många gånger tills jag helt enkelt tänkte:
- "Okej, jag blir inte fet av bröd, jag kan rentav gå ned i vikt med denna kosthållning".


Så detta var hur en middag kunde se ut i mitt kök under en period och tror detta var första gången jag kunde njuta av bröd för första gången på 3-4 år! = Friskförklarad?

Ikväll ska jag göra sista eldprovet i mack-träsket och äta något som seriöst måste klassas som förenat med döden för dom som dyrkar lowcarb-dieter, men jag ser det snarare som en utmaning för att i framtiden kunna njuta ännu mera av den mat som erbjuds på alla håll och kanter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar