tisdag 2 april 2013

Black Bean (Protein) Brownies

Instagram-användaren tonalf fick mig att bli nyfiken på om det faktiskt var möjligt att få svarta bönor att bli ätbara, för ärligt talat smakar det inte alls kul "straight up". 

Han har själv troligen laborerat en hel del för att få fram sitt recept, för jag behövde 3 försök innan jag var nöjd nog att dela med mig av detta recept!


Så ger faktiskt Tonalf, som jag vet läser här då och då, credit för en hel del inspiration när det kommer till skapande av detta recept!

Obs! Detta är alltså inget deff- eller lågkcalbakverk, utan optimerat för oss som efter träning vill fylla på våra glykogendepåer på ett enkelt sätt eller bara en dålig ursäkt till att få äta bakverk dagligen!? Skulle kalla detta för en kombinerad gainer- och proteinbar!?


Ingredienser:

415g Svarta bönor u lag (ICAs)
80g Jordnötssmör Crunchy (Green Choice)
120g Agave sirap
100g Coconut Milk, Extra Creamy (Santa Maria)
100g Alpro Almond drink
100g Havregryn (ICAs)
60g Casein FX, Milk Chocolate
30g Kakaopulver fett 20-22%
5g Salt (ca 1 tskobs! ändrat!)
3tsk Vaniljarom (obs! ändrat!)
20g Bakpulver (ca 4 tsk á 5ml)
10g Hermesetas Stevia Sweet (ca 1dl)

Tillagningsätt:

Sätt ugnen på 175 °C.

Skölj av de svarta bönorna i ett durkslag, som du sedan häller upp i en burk och "passerar" med tex en potatistöt! Det ska bli en gegga (har du matberedare så lär detta göra jobbet enklare och dessutom få det till en jämn/slät smet), men du behöver inte mosa precis varje böna!

Häll upp jordnötsmör och sirap i en skål och värm den på låg effekt i mikron (<450W) i max 1 min alt. en kastrull på spisen. Rör om => det viktiga är att få allt till en homogen smet!

Häll över denna smet i bunken med bönorna och den övriga vätskan. Vispa/blanda lite snabbt.

Väg upp alla torra igredienser och blanda dessa innan allt åker ner i bunken med bönorna.

Vispa smeten tills den är helt blandad och kör ni med elvisp kommer den få jobba då smeten blir ungefär i samma konsistens som negerbollssmet! (kan ta ett par minuter)


Häll upp smeten i en lämplig form, jag använde en teflonform som är 32x22 cm och då smeten är väldigt trög och kladdig så använder jag en slickepott i gummi/latex som jag blöter för att trycka/pressa ut smeten så den blir någorlunda jämnt fördelad.


Grädda i cirka 22 minuter strax under mitt i ugnen eller tills den är lite lätt kladdig i mitten (ej som kladdkaka).

Låt svalna och ät!


Går bra att frysa in och äta vid senare tillfälle genom att låta dom tina i rumstemperatur 1-2 timmar eller tina snabbt med hjälp av mikro!

Totalt:
2168 kcal
113g protein
243g kolhydrater
74g fett

Per 100 gram:
242 kcal
12,6g protein
27,1g kolhydrater
8,3g fett

Jag delade upp plåten i 15 bitar, vilket då gör att en bit i det här fallet väger 60 gram och innehåller 145 kcal! (hela "kakan" vägde alltså 895 gram)

Kommentar:
Ärligt talat vet jag inte vad jag ska säga att det smakar, men kan bara konstatera att det INTE smakar svarta bönor och att kombinationen av de övriga smaksättarna gör att denna är fullt ätbar om man gillar kakao och/eller choklad.

OBS! Lämnar inga garantier för hur det smakar om ni inte använder er av exakt dessa ingredienser jag använde, men antar att Gymvarhusets chokladkasein knappast är det godaste på markanden så kasnke rentav bara bli bättre med ett annat märke eller smak!

8 kommentarer:

  1. Ahh, kanske dags att återvända till den svartabönan nu när sötpotatisen snart är slut :) Har ju allt som finns på ditt bord redan hemma :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tycker jag du gör rätt i ;)

      Du som bakat dessa ett antal ggr, hur länge står dom sig utan att bli dåliga?

      Har alltid fryst in dom efter ett par dagar och nu har jag dessutom en lika stor batch med blondies som jag måste hinna äta upp :D

      Radera
  2. Hehe, bra fråga. Jag åt alltid upp hela kakan direkt då jag bakade den efter iifym för dagen :)

    Men runt en vecka i kylen borde ju funka tycker jag, du får testa dig fram. Hör vi inget av dig på ett tag vet vi att du ätit dåliga brownies ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, så kan jag inte göra för då hinner "färskvarorna" bli gamla, så gjorde "4" satser på en och samma gång :P

      Ska äta av måndagens bakverk idag, så får se hur det går och ska nog även äta av dom imorrn + lördag om det blir något kvar så då får vi se om jag överlever för skiter nog i att frysa in ;)

      Radera
  3. Har faktiskt aldrig testat att baka med svarta bönor, men har en del recept som jag baserat på kikärtor vilket blir förvånansvärt bra! :)

    Sv: Jag är medveten om att jag slarvar lite med begreppen ibland, haha. Diet är ju egentligen kosthållning, inte deff. Men jag har ju som en ny slags kosthållning när jag deffar! :)

    Jag räknar aldrig kalorier mer än några dagar. Och aldrig när jag bulkar. Helt enkelt för att jag har en bakgrund i ätstörningsträsket och känner att de tankarna lätt kommer tillbaka om jag äter allt för kontrollerat. Men ibland tycker jag att det är bra att räkna för att se på ett ungefär var man ligger! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, både varianter kändes för mig helt främmande att baka med. Svarta bönor har jag dock åtminstone ätit som mat utan att kräkas, men första (och sista) gången jag kom i kontakt med kikärtor var hummus och höll på att spy = har ej ätit det igen. Dock bakade jag med det i måndags och ska ikväll äta en rejäl dos kakor så får se hur det går ;)

      Misstänkte att det var en "konflikt" i hur vi definierar/tolkar ordet diet. Men då är jag med på noterna och om du lidit av ätstörningar gör du HELT rätt i att endast kolla kalorier i början så du har ett humm om du ligger rätt. För antar det är lätt att äta för lite annars, för så skulle jag nog göra och rentav svälta mig just för att jag omöjligen kan lyssna på mina hungerkänslor (bottenlös).

      Radera
  4. Såg ju himla gott ut det där! Och är ganska övertygad om det var det också när jag själv testat detta med bönbak ett flertal gånger :)
    Dock aningen för kcal-rikt för att riktigt pricka mina preferenser så håller mig nog till mitt eget recept i fortsättningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe tackar, faktiskt positivt överraskad men jag skulle inte gå så långt att säga att det kan ersätta ett riktigt bakverk (säg kladdkaka). Men detta är något som kommer funka bra under deff för mig tror jag!

      Ja tyvärr är dessa optimerad för min typ av kosthållning & näringstajming vilket betyder att dom inte är speciellt kcalsnåla, så tur du har egna recept ;)

      Radera